Meteen naar inhoud Meteen naar navigatie

Post-it®: Brand Story, het hele verhaal

De geschiedenis van het merk Post-it®

Al generaties lang gebruiken kantoormedewerkers de zelfklevende memoblaadjes van Post-It® Note voor allerlei nuttige en creatieve dingen. Maar hoe universeel ze ook zijn geworden, hun begin was verre van vanzelfsprekend.

Eind jaren zestig was Dr. Spencer Silver, een wetenschapper van 3M, druk bezig met onderzoek naar lijm in het laboratorium. Daarbij ontdekte hij iets eigenaardigs: een lijm die lichtjes aan oppervlakken kleefde, maar er niet te stevig aan vastplakte.

"Het behoorde tot mijn taak als onderzoeker om nieuwe kleefstoffen te ontwikkelen, en in die tijd wilden we graag grotere, sterkere, taaiere kleefstoffen ontwikkelen," zei Silver. "Deze lijm was geen van dat alles." Wat Silver ontdekte, waren zogenaamde microsferen die hun kleefkracht behouden, maar met een zogenoemde 'verwijderbaarheid', waardoor vastgehechte oppervlakken gemakkelijk uit elkaar kunnen worden getrokken.

Jarenlang had Silver moeite om een toepassing te vinden voor zijn uitvinding, maar dat weerhield hem er niet van om collega's te wijzen op de voordelen van zijn creatie. "Ik werd bekend als Mr. Persistent omdat ik niet opgaf."

Ondertussen kende Art Fry, een andere 3M-wetenschapper, een grote frustratie. Elke woensdagavond, tijdens de repetitie met zijn kerkkoor, gebruikte hij kleine stukjes papier om de psalmen aan te geven die ze in de komende dienst zouden zingen. Om er op zondag achter te komen dat ze allemaal uit zijn psalmenboek waren gevallen.

Hij had een bladwijzer nodig die aan het papier bleef plakken zonder de pagina's te beschadigen. Terwijl hij terugdacht aan een seminar over Silver's microsferen, beleefde hij wat hij nu zijn eureka-moment noemt. "Dat moment dat je een flinke adrenalinekick geeft."

Samen met Silver begon hij aan de ontwikkeling van een nieuw product. Toen ze kleine notities op hun nieuwe memoblaadjes schreven om op kantoor te communiceren, zagen ze het volledige potentieel van het idee in.

"Ik dacht, wat we hier hebben is niet alleen een praktische bladwijzer," zei Fry. "Het is een hele nieuwe manier van communiceren." Hij besloot het hoofdkantoor van 3M in te zetten als zijn proeftuin door het hele bedrijf te voorzien van de nieuwe zelfklevende blaadjes. Het personeel was er dol op.

3M bracht het product aanvankelijk in slechts vier steden op de markt onder de naam 'Press 'n Peel', wat tot wisselende resultaten leidde. Marketeers besloten het product rechtstreeks in de handen van de consument te drukken. De massale uitdeelcampagne - bekend als de "Boise Blitz" vanwege de lancering in Boise, Idaho - was een doorslaand succes. Negentig procent van de mensen die het product uitprobeerden, zeiden dat ze het ook echt gingen kopen.

1980 to 1986

De notitieblaadjes verspreidden zich "als een virus", aldus Fry. "Het was van meet af aan een product dat zichzelf verkocht, omdat klanten de memoblaadjes op documenten plakten die ze naar anderen doorstuurden, waardoor de interesse van de ontvanger werd gewekt. Ze keken ernaar, trokken het eraf en speelden ermee, om vervolgens zelf ook een blokje aan te schaffen."

Silver zei dat, zoals zoveel baanbrekende innovaties, het product overbodig werd geacht, totdat ze het gingen gebruiken. Op 6 april 1980 verscheen het product van Silver en Fry in Amerikaanse winkels als Post-it® Notes. De nu iconische kleur Canary Yellow™ was bij toeval gekozen - een laboratorium naast dat van hen had alleen nog maar geel papier liggen. Kort daarna werd het product ook in Canada en Europa geïntroduceerd.

Fry werd geëerd met een baan als 'corporate researcher', de hoogste technische functie bij het bedrijf. "Mijn grootste beloning is," zoals hij zei, "om te zien dat zoveel mensen mijn product gebruiken en waarderen." Post-it® Index werd geïntroduceerd als een nieuwe manier om te organiseren met kleurencodes, te archiveren en bladzijdes aan te duiden.

1987 to 1996

De Post-it® Note vierde zijn tiende verjaardag en werd in vele lijsten met consumentenproducten als beste product van het decennium geroemd. Post-it® Meeting Charts worden geïntroduceerd.

Na 28 jaar bij 3M ging Spencer Silver, medeoprichter van Post-it® Notes, met pensioen. In die tijd zette hij meer dan 22 patenten op zijn naam. Zowel Silver als Fry beëindigden hun carrière bij 3M met de hoogste onderscheidingen voor research en talrijke prijzen binnen de internationale wereld van techniek.

1997 to 2003

Eind jaren negentig lagen de Post-it® Notes in meer dan 100 landen in de winkel, waarbij een onderzoek liet zien dat de gemiddelde professional elke dag elf berichtjes op Post-it® Notes ontving. In die tijd werden Post-it® Super Sticky Notes uitgebracht met een sterkere lijm die beter hecht op verticale en niet-gladde oppervlakken.

2004 tot vandaag

In 2005 vierde Post-it® Notes haar 25ste verjaardag. In haar bestaan verscheen het populaire velletje papier geregeld in de populaire cultuur, in vele TV-series en films. Denk bijvoorbeeld aan de seizoensontknoping van Grey's Anatomy waarin Meredith Grey en Derek Shepherd hun huwelijksgeloften op Post-it® Notes schrijven.

Vandaag de dag zijn de Post-it® Notes verkrijgbaar in meer dan 150 landen en omvat het assortiment meer dan 4.000 producten. Silver zag zijn Post-it® Notes terug in films, pop-art en het dagelijks leven van miljoenen mensen. "Het feit dat ze zijn geëxplodeerd als product is meer dan ik ooit had kunnen hopen."

Klantenservice & Feedback

Klantenservice

Klik hier voor hulp bij onderwerpen zoals mijn account, bestellen en levering. Of bel naar: 038 605 252

Live Chat

Werkdagen 09.00 - 17.00 u.

Deel uw feedback met ons

Vertel ons hoe we het doen, we stellen uw mening zeer op prijs.